خوردگی پروفیل آلومینیوم چه زمانی رخ می دهد؟

فلز آلومینیوم از پرکاربردترین فلزات در صنایع مختلف می باشد که علت آن دارا بودن ویژگی های شیمیایی و فیزیکی منحصر به فرد است. یکی از این ویژگی ها مقاومت بالای آن در برابر خوردگی می باشد.

آلومینیوم به طور طبیعی در برابر خوردگی از مقاومت بالایی برخوردار است، به این صورت که وقتی آلومینیوم خالص در معرض هوا قرار می گیرد، بلافاصله سطح آن توسط یک لایه اکسید پوشیده می شود. این لایه اکسید از آلومینیوم در برابر خوردگی محافظت می کند.

با این حال، این فلز دارای ضعف ها و محدودیت هایی نیز می باشد که باید در هنگام استفاده از آن توجه داشته باشیم. در ادامه به این محدودیت ها می پردازیم. با رضوان آلومینیوم همراه باشید.

خوردگی پروفیل آلومینیوم و انواع آن

همانطور که در متن بالا اشاره کردیم، آلومینیوم به طور طبیعی از مقاومت بالایی در برابر خوردگی برخوردار می باشد و نیز زمانی که این فلز طی فرآیندی به پروفیل آلومینیوم تبدیل می شود، توسط عملیات سطحی به نام آندایزینگ مقاومت آن افزایش پیدا می کند.

گاها پیش می آید که سطح آلومینیوم به دلایل مختلف دچار تجزیه شود که به آن خوردگی پروفیل آلومینیوم گفته می شود. این خوردگی زمانی رخ می دهد که سطح آلومینیوم در محیط های بسیار اسیدی و یا بسیار قلیایی قرار گیرد. در مجموع آلیاژهای آلومینیوم در برابر برخی مواد شیمیایی خاص مانند کلر، آمونیوم و هیدرو اکسید باریم ضعیف و آسیب پذیر هستند و در برابر موادی مثل لبنیات، روغن، محلول های شکر دار و آب حتی در دمای بالا کاملا مقاوم هستند.

برخی آلیاژ های آلومینیوم نسبت به سایر آلیاژ ها از مقاومت بیشتری در برابر خوردگی برخوردار هستند به طوری که این نوع آلیاژها در برابر آب دریا و هوا مقاوم بوده و کم ترین خوردگی در آن ها اتفاق می افتد. دلیل مقاومت این نوع آلیاژها وجود دو عنصر آلومینیوم و منیزیم در ساخت آن ها می باشد. در مقابل، آلیاژ هایی که از عنصر مس و روی ساخته شده اند در برابر خوردگی ضعیف هستند اما دارای سختی پذیری و استحکام مکانیکی بالایی می باشند.

چند نوع از خوردگی های آلومینیوم شامل:

  • خوردگی گالوانی: هنگامی که آلومینیوم در معرض فلزات نجیب مانند آهن قرار گیرد، خوردگی گالوانی رخ می دهد.
  • خوردگی سوراخ سوراخ: آلومینیوم در آب و هوای شرجی یا در مجاورت نمک دچار این نوع خوردگی می شود.
  • خوردگی پیتینگ: از رایج ترین خوردگی های آلومینیوم محسوب می شود.

آلومینیوم تحت چه شرایطی دچار خوردگی می شود؟

آلومینیوم در بسیاری از شرایط های محیطی بهترین گزینه می باشد. سطح آلومینیوم در محدوده PH 4 تا PH 8.5 دچار خوردگی نمی شود و پایدار می ماند. علاوه بر این، لایه اکسید سطح آلومینیوم قابلیت ترمیم خود را دارد به طوری که به ساختارهای آلومینیومی حتی اگر برای مدت کوتاهی در معرض محیط های تهاجمی قرار گیرند، اجازه ادامه عملکرد می دهد.

با وجود مقاومت بالای آلومینیوم، شرایط محیطی وجود دارد که اگر به آن توجه نشود، آلومینیوم در معرض خوردگی قرار می گیرد. این شرایط عبارتند از:

  • شرایط بسیار اسیدی یا بسیار قلیایی
  • در معرض رطوبت مداوم
  • فضاهای داخلی محصور و تهویه نشده
  • محیط های دریایی
  • شرایط مستعد خوردگی گالوانیک

دوام بالای آلومینیوم در محیط های دینامیک

آلومینیوم در محیط های دینامیک دارای دوام بالایی می باشد. در حالی که بسیاری از مواد هستند که ادعا دارند در برابر خوردگی مقاوم هستند، حال آنکه این مواد فقط در شرایط استاتیک می توانند پایدار بمانند. از طرف دیگر، آلومینیوم محدودیت های زیست محیطی کمی دارد، به شرط آنکه به لایه اکسیدی زمان کافی برای ترمیم اختصاص داده شود.

برای مثال یک ساختار آلومینیومی در فضای باز حتی در معرض باران، برف و دمای بالا در تمام طول سال پایدار می ماند تا زمانی که فرصت کافی برای خشک شدن خود داشته باشد. با این حال اگر همان ساختار در محیط بسته و تهویه نشده یا در محیطی در معرض رطوبت ثابت قرار بگیرد، ممکن است دچار خوردگی شود.

مجموعه رضوان آلومینیوم از بزرگترین و برترین شرکت ها در زمینه طراحی و ساخت قالب اکستروژن و تولید پروفیل آلومینیوم می باشد. این مجموعه پروفیل سفارشی مورد نیاز شما را در طرح و رنگ های مختلف با بهترین کیفیت تولید می نماید.

جهت اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت با شماره 46130049-021 تماس حاصل فرمایید.

فیسبوک
توییتر
واتساپ
تلگرام
لینکدین
پینترست
Facebook
Twitter
Whatsapp
Telegram
Linkedin
Pinterest

مطالب مرتبط

Releated Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *