فرآیند تولید پروفیل آلومینیوم در پنج مرحله اصلی

پروفیل آلومینیوم طی پنج مرحله اصلی نظیر ریخته‌گری بیلت آلومینیوم، طراحی و ساخت قالب اکستروژن، اکسترود آلومینیوم، عملیات‌های پوشش‌دهی و برشکاری تولید می‌شود، که تمامی این مراحل در کیفیت و قیمت این محصول تاثیرگذار می‌باشند. اکنون ما در این مقاله قصد داریم که هر کدام از این مراحل را به صورت جداگانه شرح دهیم تا شما را با این محصول جذاب و روش تولید آن بیشتر آشنا کنیم. با رضوان آلومینیوم همراه باشید.

مراحل تولید پروفیل آلومینیوم

ویژگی‌های بی‌شمار پروفیل آلومینیوم نظیر وزن سبک، انعطاف پذیری خوب، استحکام و مقاومت زیاد، مقاوم بودن در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی و…. این محصول را به یکی از پرکاربردترین فلزات در صنایع مختلف تبدیل کرده است. حال به روش تولید این محصول بی‌نظیر که شامل مراحل زیر می‌باشد، می‌پردازیم.

ریخته‌گری بیلت آلومینیوم

بیلت آلومینیوم از مواد اولیه در تولید پروفیل آلومینیوم است که کیفیت پروفیل به آن باز‌می‌گردد. این محصول از محصولات نیم ساخته ریخته‌گری آلومینیوم محسوب می‌شود که در فرآیند اکستروژن بیشترین کاربرد را دارد.

 

در مجموعه رضوان آلومینیوم، بیلت به روش ریخته‌گری DC تولید می‌شود. در این روش ابتدا شمش آلومینیوم به همراه سایر عناصر تشکیل دهنده آلیاژ مورد نظر، درون کوره ذوب می‌شوند. بعد از مرحله ذوب این مواد از طریق راه‌گاه‌های انتقال و توزیع مذاب که با آستر‌های نسوزی که در قسمت‌های مختلف سیستم به‌کار رفته‌اند، به واحد گاز‌زدایی و پس از آن به واحد فیلتراسیون و در آخر به واحد انجماد با استفاده از مبردهای مستقیم عمودی(DC) هدایت می‌شوند و در نهایت بیلت‌های تولید شده جهت عملیات یکسان‌سازی سطح به کوره‌های هموژنیزه انتقال داده می‌شوند.

طراحی و ساخت قالب اکستروژن

قالبسازی از مراحل مهم در تولید پروفیل آلومینیوم است که شامل طراحی و ساخت قالب اکستروژن می‌شود. هدف از ساخت قالب، تولید پروفیل آلومینیوم مطابق با خواسته و نیاز مشتری است.

در ابتدا باید طرح قالب با توجه به نقشه یا نمونه ارسالی مشتری، طراحی شود. فرآیند طراحی در مجموعه رضوان آلومینیوم توسط طراحان متخصص در زمینه نقشه‌کشی، با استفاده از اتوکد و نرم افزار‌های طراحی صنعتی انجام می‌گیرد. در این فرآیند ابعاد و اندازه‌های قالب، به صورت دقیق مشخص شده و در کنار آن نیز نوع فولاد مورد استفاده در ساخت قالب و نوع آلیاژ آن نیز مشخص می‌گردد.

بعد از مرحله طراحی نقشه، مرحله ساخت قالب اکستروژن به شرح زیر می باشد.

  • برش فولاد برحسب مقطع محصول نهایی
  • تراشکاری: جزء مراحل مهمی است که باید به دقت و توسط تیم متخصص انجام شود.
  • فرز CNC
  • وایرکات CNC
  • اسپارک CNC
  • سخت‌ کاری فولاد
  • سنگ‌کاری سطح قالب و فیلرکاری در مرحله ماشین‌ کاری

پس‌ از این مراحل، قالب اکستروژن وارد مرحله مونتاژ می‌شود تا برای تولید و استفاده نهایی آماده شود، اما قبل از استفاده نهایی، از قالب تست گرفته می‌شود تا از نظر کیفی آن را بسنجند و اگر مشکلی نداشت، تولید از آن را شروع می‌کنند.

اکسترود آلومینیوم

حال می‌رسیم به مرحله اصلی تولید پروفیل آلومینیوم که به آن اکسترود یا اکستروژن آلومینیوم گفته می‌شود. در این مرحله ابتدا دستگاه‌ پرس اکستروژن، بیلت آلومینیوم را تحت فشار و حرارت از قالب اکستروژن که دارای مقطعی با شکل خاص می‌باشد، عبور می‌دهد و در نهایت پروفیل آلومینیوم تولید می‌شود.

عملیات‌های پوشش‌دهی به پروفیل آلومینیوم

بعد از اتمام فرآیند اکستروژن و تولید پروفیل، عملیات پوشش‌دهی نسبت به نیاز مشتری بر سطح پروفیل آلومینیوم انجام می‌گیرد. عملیات‌های پوشش‌دهی پروفیل آلومینیوم شامل آندایزینگ، رنگ پودری الکترواستاتیک و دکورال می‌باشد.

آندایزینگ

آندایزینگ یک فرآیند الکتروشیمیایی است که با ایجاد یک لایه ضخیم از لایه اکسید بر روی سطح پروفیل آلومینیوم سبب افزایش مقاومت پروفیل در برابر زنگ زدگی می‌شود. علاوه بر افزایش مقاومت، زیبایی ظاهری پروفیل و عدم تغییر رنگ در سطح پروفیل ‌آلومینیوم نیز از دیگر ویژگی‌های آندایزینگ می‌باشد.

مجموعه رضوان آلومینیوم در واحد آندایزینگ خود به رنگ‌های شامپاینی، سیلور، مشکی، قهوه‌ای و طلایی مجهز می‌باشد.

رنگ پودری الکترواستاتیک

فرآیند رنگ پودری الکترواستاتیک یکی از روش‌های رنگ‌آمیزی پروفیل آلومینیوم است که در این روش ابتدا باید پروفیل را شستشو و تمیز کرده و برای اینکه رنگ، ماندگاری بهتری بر روی پروفیل آلومینیوم داشته باشد، باید زیرسازی ‌شود. بعد از اتمام شستشو و خشک کردن پروفیل، آن را به واحد رنگ منتقل می‌کنند.

رنگ پودری الکترواستاتیک به وسیله اسپری بر روی سطح پروفیل آلومینیوم پخش می‌شود. بعد از پاشش رنگ، پروفیل در داخل کوره در دمای 200 درجه سانتیگراد پخته شده تا رنگ بر روی سطح پروفیل چسبیده و ثابت بماند.

مجموعه رضوان آلومینیوم در واحد رنگ خود هیچگونه محدودیتی در رنگ ندارد و با استفاده از ماشین آلات تمام اتوماتیک، پروفیل آلومینیوم را در طرح و رنگ‌های دلخواه مشتری تولید و عرضه می‌کند.

 

دکورال

پوشش سطحی پروفیل آلومینیوم با طرح‌های مختلف چوب، دکورال نام دارد. گاهاً پیش می‌آید که از چوب به دلیل وزن سنگینی که دارد نمی‌توان استفاده کرد، بنابراین در این مواقع پروفیل دکورال آلومینیومی بهترین گزینه می‌باشد.

در فرآیند دکورال ابتدا باید با رنگ پودری، پروفیل آلومینیوم را رنگ‌آمیزی کرد تا سطح پروفیل برای انجام دکورال آماده شود. رنگ پودری براساس رنگ دکورال انتخاب می‌شود. بعد از رنگ آمیزی و هواگیری، پروفیل آلومینیوم را در داخل کوره قرار می‌دهیم و پس از خنک شدن، طرح دکورال را که به صورت فیلم‌‌های پلیمری است، بر روی سطح پروفیل قرار می‌دهیم.

 در انتها پروفیل را در دمای دویست یا سیصد و پنجاه درجه سانتیگراد قرار می‌دهیم تا طرح روی فیلم بر سطح پروفیل شکل بگیرد.

برشکاری پروفیل آلومینیوم

پروفیل آلومینیوم به دلیل پیوسته بودن فرآیند اکسترود در طول‌های بلند تولید می‌شود که به همین دلیل آن را پس از تولید، به واحد برشکاری انتقال می‌دهند تا در ابعاد و اندازه دلخواه مشتری برش بخورد. مجموعه رضوان آلومینیوم در واحد برشکاری خود مجهز به دستگاه CNC با ضریب خطا 0.1 می‌باشد تا برش پروفیل آلومینیوم به صورت دقیق انجام بگیرد.

جهت استعلام قیمت و اطلاعات بیشتر با شماره 46130049 تماس حاصل فرمایید. کارشناسان فروش ما آماده پاسخگویی به سوالات شما مشتریان عزیز می‌باشند.

فیسبوک
توییتر
واتساپ
تلگرام
لینکدین
پینترست
Facebook
Twitter
Whatsapp
Telegram
Linkedin
Pinterest

مطالب مرتبط

Releated Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *