کدام آلیاژهای آلومینیوم مناسب برای تولید هیت سینک است؟

در تولید هیت سینک، آلیاژهای آلومینیومی نسبت به آلیاژهای مسی گزینه بهتری می باشند. آلیاژهای آلومینیومی از ویژگی های فراوانی نظیر تنوع بالا، رسانایی گرمایی خوب، وزن سبک و مقاومت بالا برخوردار می باشند. در ادامه مطلب به چرایی استفاده از آلیاژ آلومینیوم در تولید هیت سینک می پردازیم. با رضوان آلومینیوم همراه باشید.

روش تولید هیت سینک آلومینیومی

هیت سینک قطعه ای است که به عنوان خنک کننده در دستگاه های الکتریکی کاربرد دارد.

هیت سینک آلومینیومی

در مرحله اول تولید هیت سینک، قالب اکستروژن آن با دقت به اندازه های طراحی و با رعایت استانداردها، ساخته می شود زیرا دوام و مقاومت قالب، تاثیر مهمی در هیت سینک تولیدی دارد. علاوه بر آن آلیاژ بیلت آلومینیومی مورد استفاده باید متناسب با کاربرد هیت سینک تولیدی انتخاب شود.

قالب اکستروژن را بعد از ساخت، درون کوره پیش گرم به مدت 4 الی 6 ساعت قرار می دهند تا به دمای 500 درجه سانتی گراد برسد و سپس در قالب بند جای داده و بیلت های آلومینیومی که قبلا تحت عملیات پیش گرم به دمای مناسب رسیده اند را تحت فشار از قالب عبور می دهند که در نتیجه شکل قالب را می گیرد.

بعد از تمام شدن این مراحل وارد مراحل تکمیلی می شویم، در ابتدا خنک شده و سپس کشیده می شود تا به فرم دلخواه درآید. برای اینکه به سختی مورد نظر برسد بعد از برش خوردن، در کوره ایج تحت عملیات حرارتی قرار می گیرد.

شرکت رضوان آلومینیوم با داشتن چندین دهه سابقه در زمینه طراحی و ساخت قالب اکستروژن و تولید پروفیل آلومینیوم قادر است هیت سینک آلومینیومی را مطابق با خواسته مشتری بعد از برش کاری، پانچ و سوراخ کاری به شکل خام، رنگی یا آنودایز تولید و پس از بسته بندی تحویل مشتری دهد.

هیت سینک ها علاوه بر استفاده در ساخت پردازنده های کامپیوتر، کارت گرافیک و قطعات کامپیوتر، در ساخت هر وسیله ای، از صنایع روشنایی گرفته تا خودروسازی کاربرد دارند.

عواملی نظیر نوع متریال استفاده شده، طراحی برآمدگی ها و پره ها، سرعت انتقال هوا و عملیات سطحی، بر عملکرد هیت سینک ها تاثیر گذار است بنابراین در زمان طراحی هیت سینک به این موارد باید توجه شود.

برای ساخت هیت سینک ها، آلومینیوم بهترین گزینه است و رایج ترین روش ساخت هیت سینک، روش اکستروژن آلومینیوم می باشد.

دلیل برتری آلومینیوم نسبت به مس در ساخت هیت سینک

با اینکه رسانایی فلز مس حدود 60% بیشتر از آلومینیوم است اما فلز آلومینیوم دارای ویژگی هایی نظیر تنوع زیاد، وزن سبک و قیمت ارزان تر می باشد و همچنین رسانایی گرمایی آن نیز بد نیست. به همین دلیل در اکثر مواقع برای تولید هیت سینک از این فلز استفاده می شود.

امروزه در بازار، هیت سینک های آلومینیومی در شکل های مختلف موجود هستند و رایج ترین روش تولید هیت سینک آلومینیومی، روش اکستروژن است.

انواع هیت سینک آلومینیومی

شکل پذیری از برترین ویژگی های آلومینیوم نسبت به مس است. زیرا که مس قابلیت اکسترود تا این حد تنوع را ندارد.

آلیاژ آلومینیوم مناسب برای تولید هیت سینک

شاید شما با خود تصور کنید که آلیاژ های آلومینیومی که دارای رسانایی گرمایی بالاتری هستند، گزینه بهتری برای تولید هیت سینک ها می باشند اما باید بگویم که اشتباه می کنید! برای مثال آلیاژ آلومینیوم 1050، رسانایی گرمایی معادل 229 وات بر کلوین متر دارد با این حال این نوع آلیاژ از لحاظ مکانیکی خیلی نرمتر از استانداردی است که برای ساخت هیت سینک نیاز است.

آلیاژهای آلومینیوم سری 6000 به دلیل تنوع زیاد، مقاومت بالا و خاصیت اکسترود پذیری بسیار خوبی که دارند برای تولید هیت سینک ها مناسب می باشند.

آلیاژهای 6061 و 6063 رایج ترین نوع آلیاژها در سری 6000 هستند. معمولاً این سری برای عملیات اکستروژن استفاده می‌گردد و معمولاً یکی از این دو نوع برای ساخت هیت سینک استفاده میشود.

از رایج ترین آلیاژهای سری 6000 می توان به آلیاژهای 6061 و 6063 اشاره کرد که معمولا برای عملیات اکستروژن استفاده می شوند و معمولا یکی از این دو نوع برای ساخت هیت سینک استفاده می شود.

مجموعه رضوان آلومینیوم یکی از برترین شرکت ها در زمینه تولید انواع پروفیل آلومینیوم اعم از هیت سینک های آلومینیومی می باشد.

جهت اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت با شماره 46130049-021 تماس حاصل فرمایید. کارشناسان فروش ما آماده پاسخگویی به سوالات شما مشتریان می باشند.

فیسبوک
توییتر
واتساپ
تلگرام
لینکدین
پینترست
Facebook
Twitter
Whatsapp
Telegram
Linkedin
Pinterest

مطالب مرتبط

Releated Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *