کاربرد پروفیل آلومینیوم در صنایع هوافضا و ساخت هواپیما

وزن سبک در عین استحکام بالا در آلیاژهای آلومینیوم، سبب استفاده از آن ها در صنایع هوافضا شده است. در ادامه به تاریخچه، مزایا و کاربرد های پروفیل آلومینیوم در صنایع هوافضا می پردازیم. با رضوان آلومینیوم همراه باشید.

تاریخچه استفاده از آلومینیوم در ساخت هواپیما

اولین هواپیمای سرنشین دار در سال 1903 توسط برادران رایت ساخته شد که در ساخت بدنه سیلندر موتور آن از آلومینیوم استفاده شد. از آنجایی که در آن دوره، فلز آلومینیوم بسیار گران قیمت به حساب می آمد برای ساخت سایر بدنه ی هواپیما از چوب و پارچه برزنت استفاده شد.

با گذشت زمان و در سال 1915 میلادی، برای اولین بار، هواپیما تک سرنشین دار که تماما از جنس فلز آلومینیوم بود، توسط این هوگو جانکرز آلمانی ساخته شد. امروزه با گذشت بیش از یک قرن، این فلز بیشترین استفاده را در صنایع هوافضا و ساخت هواپیما دارد.

دلایل استفاده از پروفیل آلومینیوم در صنایع هوافضا

پروفیل آلومینیوم به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد در اکثر صنایع اعم از صنعت هوافضا کاربرد دارد. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استحکام بالای پروفیل آلومینیوم: به دلیل وجود تنش های هوایی مانند تیک آف و لندینگ، متریال مورد استفاده در ساخت هواپیما باید از استحکام بالایی برخوردار باشد.
  • وزن سبک پروفیل آلومینیوم: از مزایای وزن سبک، تحمل بار بیشتر و مصرف سوخت کمتر در هواپیما می باشد که در نتیجه از نظر اقتصادی و محیط زیستی نیز حائز اهمیت است.
  • مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و خوردگی: پروازهای طولانی و قرار گرفتن در شرایط جوی مختلف سبب زنگ زدگی و خوردگی هواپیما می شود. استفاده از پروفیل آلومینیوم در ساخت هواپیما مانع از این خوردگی و زنگ زدگی می شود.

موارد استفاده از پروفیل آلومینیوم در صنایع هوافضا

از پروفیل آلومینیوم با توجه به وزن سبک و مقاومت بالایی که دارد در بخش های مختلف هواپیما نظیر اجزاء داخل موتور، فضای داخلی بال، بدنه و دم، بخش های عمده ای از فضای داخلی کابین، ارابه فرود و سیستم کنترل چرخ ها استفاده می شود.

کاربرد پروفیل آلومینیوم در ساخت هواپیما

در مجموعه رضوان آلومینیوم این توانمندی وجود دارد تا قطعاتی خاص در زمینه هوافضا و قطعات آلومینیومی هواپیماهای سبک و…. طراحی و تولید شود که کمک به بهبود و حتی پیشرفت تولید در زمینه های مختلف هوانوردی در داخل کشور می شود.

فیسبوک
توییتر
واتساپ
تلگرام
لینکدین
پینترست
Facebook
Twitter
Whatsapp
Telegram
Linkedin
Pinterest

مطالب مرتبط

Releated Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *