پروفیل آلومینیوم عمومی و انواع آن در بازار

به مقاطع آلومینیومی که با شکل های ساده یا مشابه تولید می شوند، پروفیل آلومینیوم عمومی یا معمولی گفته می شود. نبشی، لوله گرد، تسمه آلومینیومی، قوطی مربعی، لوله، یو چنل و … نمونه هایی از پروفیل آلومینیوم عمومی می باشند که در بازار به فروش می رسند. در ساخت مقاطع عمومی پروفیل های آلومینیوم عمدتا از آلیاژهای سری6000 استفاده می شود. آلیاژهای 6063 و 6061 در بین سری 6000 از بهترین آلیاژهای آلومینیوم برای ساخت پروفیل آلومینیوم عمومی می باشند. در ادامه مطلب هر کدام از مقاطع عمومی پروفیل های آلومینیوم را به صورت مختصر شرح می دهیم. با رضوان آلومینیوم همراه باشید.

انواع مقاطع عمومی پروفیل آلومینیوم موجود در بازار

چند نمونه از پروفیل های آلومینیوم عمومی که در بازار به فروش می رسد را در موارد زیر شرح داده ایم.

  • کانال های C/U شکل آلومینیومی: برای ساخت این نوع پروفیل معمولا از آلیاژهای 6063 و 6061 استفاده می شود. این نوع کانال ها از نظر شکل ظاهری دارای گوشه های گرد شده داخلی می باشند. در تمامی پروژه های ساخت و ساز که وزن سبک و مقاومت در برابر خوردگی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد از کانال های c/u شکل آلومینیومی استفاده می شود. این پروفیل ها در چارچوب، فریمهای حمایتی، تیرکها، مهاربندها و …. نیز کاربرد دارند.
  • کانال L شکل آلومینیومی: این نوع کانال در گرید T6-6063 تولید می شود که در صنعت فلزات به آلیاژ معماری معروف است. جوش دادن، برش دادن و ماشن کاری کانال L بسیار راحت است. محافظت، تقویت و حمایت سازه‌هایی مثل قاب پنجره‌ها، درب‌ها، ریل‌ها، تیرک‌ها و … از جمله کاربردهای کانال L شکل آلومینیومی می باشد.
  • نوار تخت آلومینیوم: این نوع پروفیل آلومینیوم دارای گوشه های گرد شده و ضخامت بین 10 تا 60 میلیمتر می باشد. تسمه آلومینیومی با آلیاژهای متنوع و در انواع مختلف تولید می شود و دارای قابلیت هایی نظیر جوش پذیری، ضد خوردگی و تراش پذیری می باشد. در صنایع هوافضا از لوله تسمه آلومینیومی با قدرت بالا و در صنایع دریایی از تسمه آلومینیومی با آلیاژهای مقاوم به خوردگی استفاده می شود. جوش دادن، بریدن و ماشین کاری این نوع پروفیل هم راحت است.
  • کانال H شکل آلومینیومی: این نوع پروفیل آلومینیوم از نظر شکل ظاهری به کانال C شکل همراه با گوشه های گرد شده داخلی شبیه می باشد. در سازه هایی که نیاز به قدرت بالا دارند از این نوع پروفیل آلومینیوم استفاده می شود. از جمله کاربردهای آن می توان به استفاده در چهارچوب، مهاربند، فریم های حمایتی، تیرکها و …. اشاره کرد.
  • لوله گرد آلومینیومی: از آلیاژهای 6061 و 6063 برای تولید لوله گرد آلومینیومی استفاده می شود. این نوع پروفیل آلومینیوم به صورت کامل یا نصفه تولید می شود. از آنجایی که این نوع مقاطع همانند قوطی های آلومینیومی دارای مقاومت بالایی هستند، کاربردهای گسترده ای نظیر استفاده برای نرده پلکان، حصارکشی، فریم مبلمان، داربست و ….. دارند. لوله های آلومینیومی نقش ساختاری دارند اما قوطی ها برای انتقال سیال و مایعات به کار می روند. یکی دیگر از تفاوت های بین لوله و قوطی آلومینیومی در اندازه گیری می باشد که لوله براساس قطر خارجی و قوطی براساس قطر داخلی اندازه گیری می شود.
  • قوطی مربعی آلومینیومی: این نوع پروفیل آلومینیوم به دلیل ویژگی هایی نظیر پرداخت کاری عالی و نسبت استحکام به وزن خوب، کاربرد فراوانی در تزئینات معماری، فریم درب و پنجره، اجزای مبلمان و تزئینات، ساختارهای ایمنی و سازه‌های عرشه، تجهیزات ورزشی، فریم‌ها، رک‌ها و …. پیدا کرده است.
  • پروفیل T شکل آلومینیومی: پروفیل T شکل یکی از پرکاربردترین و رایج ترین پروفیل های آلومینیومی می باشد. این نوع پروفیل همانند پروفیل قوطی مربعی آلومینیومی، دارای ویژگی هایی نظیر پرداخت نهایی با کیفیت و نسبت استحکام به وزن خوب می باشد که سبب می شود از این پروفیل آلومینیوم در تزئینات معماری، درب و فریم های پنجره، اجزای مبلمان، سازه‌های ایمنی، تجهیزات ورزشی، فریم ها، رک ها و … استفاده فراوانی شود.
  • پروفیل Z شکل آلومینیومی: از پروفیل Z شکل آلومینیومی اغلب در ساخت و سازهای مختلف استفاده می شود. ویژگی هایی نظیر پرداخت نهایی عالی و نسبت استحکام به وزن خوب، سبب شده است تا پروفیل Z شکل آلومینیومی به عنوان عنصر تزئیناتی معماری، درب و فریم پنجره، اجزای مبلمان، صفحات یا نمایش حمایتی، سازه‌های عرشه و امنیتی کاربرد داشته باشد.

رضوان آلومینیوم به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان در صنعت اکسترود آلومینیوم در ایران فعالیت دارد. مجموعه رضوان آلومینیوم با داشتن واحد طراحی نقشه و قالبسازی مجهز قادر است پروفیل های آلومینیوم عمومی و اختصاصی را مطابق با سفارش مشتری در طرح و رنگ های مختلف تولید نماید.

فیسبوک
توییتر
واتساپ
تلگرام
لینکدین
پینترست
Facebook
Twitter
Whatsapp
Telegram
Linkedin
Pinterest

مطالب مرتبط

Releated Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *